THN véleménye nagyjából megegyezik abban, hogy a skót felsőoktatás első éve nem tűnik nehéznek, nem az elején, inkább a vége felé rostálnak, harmadévben. De vajon a britek is így gondolják? Avagy a spanyol vizsga utózöngéi…
Hettie azt állítja, a harmadéven szórnak. E téren persze kíváncsi lennék D. véleményére, aki esetleg majd kommentál, de a britek már most is szóródnak. Ami nekünk sétagalopp, az a britek kb.: 10%-nak biztosan nem az. Persze kérdés, hogy a 10% elég nagy arány e ahhoz, hogy az lemorzsolódásnak neveztessék.
A spanyol vizsgán a pletykák szerint 15-20%-ban vannak a bukottak aránya, 10% már most elhagyta a képzést, és spanyol helyett mást tanul. Az igazsághoz hozzátartozik, az első két évben sokan tanulnak úgy idegen nyelveket, hogy az nem szükséges a diplomájukhoz. De ahogy hallgatom többi csoport társam eredményeit nem rózsás a helyzet más téren sem. Engem bevallom kicsit zavar, hogy nem lehet semmi biztosat tudni az évfolyam egészének teljesítményéről. A jegyekről nem ildomos beszélni, rákérdezni, pedig különösen nem, így minden azon múlik valaki elmondja e vagy sem. De Anne bejegyzéséből ítélve Amerikában sincs ez másképp.
Otthon legalább tiszta volt a kép. Itt, ha a fél antropológia szeminárium csoportom évet ismétlőkből áll*, akkor csak annyit tudok nem reprezentatív. Sorsukról, arányukról semmit sem lehet tudni. Így hát rejtély marad mit jelent a teljesítményem, melyik kurzus volt kemény, s melyik kevésbé.
* olyan hallgatokról van szó, akik kivétel nélkül valami más okból ismételnek évet, és nem azért mert nem bírták volna teljesíteni az antropológia vizsga követelményeit. Teljesen más szakirányokról érkeztek, túléni, valami hasznosat tanulni jöttek, hamár kaptak egy extra évet... Lásd bővebben 6. hozzászólást.
Utolsó kommentek